Definicja Motywacji W Zespole. Jak Z Niej Skutecznie Korzystać?

Motywacja Definicja

Pamiętam mój krótki epizod zawodowy w Szwajcarii. Byłem zatrudniony w szwajcarskim centrum rozwoju międzynarodowej korporacji. W drodze do pracy mijałem Alpy, krowy z dzwoneczkami na szyjach jak w reklamie Milki i strumień płynący z lodowca, z którego po pracy mogłem napić się lodowatej wody. W oddali migotał na wzgórzu zamek Rodziny Książęcej Księstwa Liechtenstein. Zarabiałem wielokrotnie więcej za tę samą pracę, którą wykonywałem w Polsce i nawet biorąc pod uwagę szwajcarskie koszty, różnica w poziomie życia była spektakularna.

Bardzo szybko zrezygnowałem ze szwajcarskiej sielanki, ponieważ nawet franki na koncie nie były w stanie wynagrodzić mi braku narzędzi do pracy i jasno sprecyzowanych zadań do wykonania. Nie wiedziałem co mam robić, jak i dlaczego. Jak długo byłbyś w stanie wytrzymać takie warunki nawet za bardzo wysokie wynagrodzenie?

Ile razy zdarzyło Ci się prowadzić negocjacje z samym sobą przed zabraniem się do zadania? Jak często Twój umysł wykazał się mistrzostwem i zwinnością w wynajdywaniu lepszych zadań, niż to, które akurat jest kluczowe do wykonania? Ile razy zrezygnowałeś z wykonania zadania ze względu na brak odpowiednich warunków i narzędzi do jego wykonania?

Nad motywacją możesz pracować z Twoim zespołem w dwóch obszarach: mentalnym i narzędziowym. Obszar mentalny jest bardziej skomplikowany do zaadresowania i zasługuje na odrębny artykuł, natomiast obszar narzędziowy jest zdecydowanie łatwiejszy i na nim skupię się, pisząc dla Ciebie ten artykuł.

Na gości Listy Mailowej Sferalidera tradycyjnie czeka bezpłatny prezent. Tym razem to lista kontrolna, która pomaga upewnić się, że zadanie zostało skutecznie zlecone zgodnie z Modelem DCJ. Jeżeli nie jesteś jeszcze na Liście, a chcesz dostawać bezpłatne prezenty, to ZAPISZ SIĘ TUTAJ.

Definicja motywacji

Motywacja
1. «to, co powoduje podjęcie jakichś działań lub decyzji»
2. «uzasadnienie czyichś działań lub decyzji»

Słownik Języka Polskiego

Motywacja (z łac. motivus ‘ruchomy’ od motus ‘ruch’) – stan gotowości do podjęcia określonego działania, wzbudzony potrzebą zespół procesów psychicznych i fizjologicznych, określający podłoże zachowań i ich zmian. Wewnętrzny stan człowieka, mający wymiar atrybutowy.

Wikipedia

Obie definicje z językowego punktu widzenia są poprawne i brzmią mądrze, natomiast jednoznacznie nie prowadzą do narzędzi, których należy użyć w kontekście pracy z zespołem, dlatego poniżej przedstawiam mój wzór na motywację w pracy z zespołem, biorąc pod uwagę ściśle określone założenia.

Motywacja = Dlaczego + Co + Jak

Motywacja Definicja DCJ

Model DCJ jest zbudowany na trzech filarach, których świadomie budowanie ekstremalnie zwiększa prawdopodobieństwo wykonania zadania przez zespół. Pod każdym z filarów kryją się narzędzia, których należy użyć lub udostępnić zespołowi.

Model DCJ działa najskuteczniej przy następujących założeniach

  1. Zespół pracuje w sferze zachęty, a nie pod wpływem nacisku autorytetu pozornego. TUTAJ przeczytasz więcej o autorytecie pozornym.
  2. Zespół ma zaspokojone potrzeby fizjologiczne i bezpieczeństwa zgodnie z hierarchią potrzeb maslowa. Model DCJ buduje kolejne poziomy piramidy: przynależności, szacunku i samorealizacji.
  3. Higiena zespołu jest prawidłowa względem dwuczynnikowej teorii Herzberga (niejako przenikającej się z hierarchią potrzeb maslowa), czyli: odpowiednie wynagrodzenie, przyzwoite warunki pracy, bezpieczeństwo i dbałość o relacje międzyludzkie.

Filar 1: Dlaczego

Najczęstszy błąd popełniany podczas delegowania zadań. Objawia się poprzez brak jednoznacznego wytłumaczenia zespołowi celu (potrzeby, powodu) wykonania danego zadania i konsekwencji jego niewykonania.

Przykład z życia 1: tankujemy samochód (zadanie), ponieważ chcemy się szybko przemieścić do celu (potrzeba, powód). Samochód bez paliwa staje się bezużyteczny i na piechotę nie dotrzemy do celu na czas, lub w ogóle nie dotrzemy ze względu na dużą odległość (konsekwencja niewykonania).Empty Gas Tank Stock Illustrations, Cliparts And Royalty Free Empty Gas  Tank Vectors
Przykład z życia 2: opłacamy rachunki za ogrzewanie (zadanie), ponieważ chcemy zapewnić komfortową temperaturę w mieszkaniu, podczas gdy temperatura na zewnątrz jest niska (potrzeba, powód). W przypadku niepłacenia za rachunki, ogrzewanie nie będzie funkcjonowało, a przez to niska temperatura w mieszkaniu pozbawi nas komfortu i znacząco zwiększy ryzyko zachorowania (konsekwencja niewykonania).China 4 Column Steel Radiator for Home Water Heating 600 - China Towel  Rail, Towel Radiator

Kluczowym elementem Filaru Dlaczego jest transparentność. Z jakiegoś powodu niektórzy liderzy zespołów pielęgnują przekonanie o poufności powodów zlecanych zadań, co pogłębia rozwarstwienie w najczęściej spotykanych hierarchicznych strukturach (piramida przełożony na szczycie, przełożeni przy podstawie). Jednoznaczne przedstawianie powodów członkom zespołu, o ile te powody nie są strategiczną tajemnicą firmy, lub ich przedstawienie może złamać przepisy prawa, prowadzi do zacieśnienia więzi w zespole i zmniejszenia niewidocznej bariery przełożony-członek zespołu.

Zachęcam Cię do przeczytania TEGO artykułu, który pokazuje nowoczesny sposób przywództwa korzystający z odwróconej hierarchii.

Ponadto Filar Dlaczego wesprzyj korzyściami dla wykonującego zadanie. Większość z nas chętniej wykonuje zadania, które przynoszą nam przy okazji indywidualne benefity. Nawet samo podkreślenie oczywistej korzyści podniesie poziom motywacji.
Przed zleceniem zadania zadaj sobie pytania:
-jak ten konkretny członek zespołu może skorzystać na tym zadaniu?
-jak mogę zmodyfikować to zadanie, aby przy okazji zwiększyć korzyść dla członka zespołu?

Zadania:

  1. Zastanów się, czy zatankowałbyś samochód, nie wiedząc, że bez paliwa jest bezużyteczny i zostanie Ci podróż na piechotę, lub komunikacją miejską?
  2. Zastanów się, czy zapłaciłbyś rachunki za ogrzewanie, nie wiedząc, że bez opłacenia rachunków w domu zastanie Cię przeraźliwy chłód?
  3. Pomyśl o następnym zadaniu, które będziesz zlecał. Jakie korzyści przyniesie to dla wykonawcy? Jak mu to zakomunikujesz?
  4. Masz jasno określoną i zakomunikowaną politykę firmy? Jeżeli tak, to zastanów się, czy zadania, które zlecasz, są z nią spójne. Jeżeli nie masz polityki firmy, lub nie jest zakomunikowana, to stwórz ją z myślą o wartościach, które będą wspierały Filar Dlaczego podczas zlecania zadań.

Konkretny przykład zastosowania kompletnego Modelu DCJ znajdziesz w podsumowaniu na końcu tego artykułu, a póki co kontynuujemy z drugim filarem.

Motywacja =
D(P+K+T+KN)*C*J

D = Dlaczego
P = Potrzeba
K = Korzyści
T = transparentność
KN = Konsekwencja Niewykonania
C = CO
J = JAK

Filar 2: Co

Na tym etapie należy precyzyjnie i jednoznacznie określić i zakomunikować zadanie do wykonania.

Niezbędnym narzędziem będzie Święta Trójca Definiowania Zadań, czyli:

  1. KTO jest właścicielem zadania, czyli jest odpowiedzialny za jego wykonanie?
    Wyznaczasz jedną osobę, która będzie odpowiedzialna za wykonanie zadania. Delegowanie zadania do grupy osób oznacza delegowanie do nikogo.
  2. CO konkretnie jest do zrobienia?
    Szczegółowo opisujesz zadanie do opisania i upewniasz się, że zostało zrozumiane. Poproś właściciela zadania o opisanie zadania jego słowami. W ten sposób upewnisz się, że Twój komunikat został prawidłowo odebrany.
  3. DO KIEDY zadanie musi być wykonane?
    Zadanie bez określonego terminu w rozdzielczości do godziny (przykładowo: czwartek do 12:00), może nigdy nie być wykonane. Pamiętaj o Prawie Parkinsona, które mówi o tym, że zadanie zostanie wykonane w najpóźniejszym możliwym terminie.

Praca rozszerza się tak, aby wypełnić czas dostępny na jej ukończenie.

Cyril Northcote Parkinson

Zadanie:
Wybierz dowolne zadanie i przećwicz je zgodnie z zasadami Świętej Trójcy Definiowania Zadań. Ćwiczenie wykonaj, pisząc odręcznie na papierze.

Konkretny przykład zastosowania kompletnego Modelu DCJ znajdziesz w podsumowaniu na końcu tego artykułu, a póki co kontynuujemy z trzecim filarem.

Motywacja = D(P+K+T+KN)*C(KT+C+DK)*J

D = DLACZEGO
P = POTRZEBA
K = KORZYŚCI
T = TRANSPARENTNOŚĆ
KN = KONSEKWENCJA NIEWYKONANIA
C = CO
KT = KTO
DK = DO KIEDY
J = JAK
Motywacja Definicja Wzory

Jestem absolwentem Wydziału Mechanicznego Politechniki Szczecińskiej i wzory matematyczne zawsze były dla mnie streszczeniem obszernej wiedzy, dlatego wystarczy raz przeczytać ten artykuł, zapamiętać wzór i następnym razem nie będzie trzeba czytać całego artykułu w całości, tylko wystarczy szybko rzucić okiem na równanie.

Pierwotnie artykuł miał być krótki i planowałem go napisać w jeden wieczór, a tu się okazuje, że pisząc to konkretne zdanie, zerkam na zegarek i widzę nieubłaganie zbliżającą się północ drugiego dnia. Jestem absolutnie zmotywowany do ukończenia tego artykułu jeszcze dzisiaj. Na końcu przedstawię przykład zastosowania wzoru oparty na przykładzie pisania tego tekstu.

Filar 3: Jak

Istnieją dwa podejścia w zależności od charakteru Twojego zespołu.

  1. Zespół kreatywny (specjaliści).
    Zadaniem zespołu kreatywnego jest znalezienie odpowiedzi na pytanie: jak dane zadanie można wykonać w najlepszy sposób? Inwestujesz w specjalistów po to, ażeby to oni wynajdywali najlepsze sposoby, a nie po to, żeby im mówić, co mają robić, dlatego pozwól im wykonać samodzielnie pracę, za którą ich wynagradzasz.
    Jeżeli Twoja organizacja ma już ustalone procedury i nie chcesz za każdym razem rozpoczynać zadania od poszukiwania sposobu wykonania, to i tak jak najczęściej zadawaj specjalistom to pytanie. W ten sposób w myśl koncepcji Kaizen, za każdym razem dajesz sobie szansę usprawnienia procesów i tym samym redukcji kosztów, bądź zwiększenia zysków.
  2. Zespół wykonawczy (operatorzy).
    Zespół wykonawczy zgodnie z nazwą ma wykonać zadanie w określony sposób, przy użyciu określonych narzędzi. Taki zespół musi mieć do dyspozycji procedury i instrukcje, które krok po kroku prowadzą od rozpoczęcia do zakończenia zadania.
    Pamiętam, jak w przeszłości przeglądałem ogłoszenia o pracę i w części z nich pracodawca pisał o zaletach w postaci podstawowych narzędzi pracy (laptop, telefon), traktując je jako unikalną część oferty. Te czasy już minęły i odpowiednie narzędzia są teraz absolutnym minimum wpływającym na motywację do pracy, a nie do zatrudnienia jak w przeszłości.
“Zatrudnianie mądrych ludzi po to, żeby im mówić, co mają robić, nie ma sensu. My zatrudniamy mądrych ludzi po to, aby oni mówili nam, co mamy robić” – Steve Jobs

Zadanie:
Następnym razem podczas zlecania zadania wypróbuj podejście kreatywne wobec obu typów zespołów. Zadaj pytanie: jak Twoim/Waszym zdaniem można wykonać to zadanie w najlepszy sposób? Wspólnie wybierzcie najlepszą metodę.

Motywacja = D(P+K+T+KN)*C(KT+C+DK)*J(PK/PW)

D = DLACZEGO
P = POTRZEBA
K = KORZYŚCI
T = TRANSPARENTNOŚĆ
KN = KONSEKWENCJA NIEWYKONANIA
C = CO
KT = KTO
DK = DO KIEDY
J = JAK
PK = PODEJŚCIE KREATYWNE
PW = PODEJŚCIE WYKONAWCZE

Przykład zadania według Modelu DCJ

Na przykładzie tego artykułu:
Napisać artykuł o motywacji (Zadanie), ponieważ nowoczesny przedsiębiorca potrzebuje sprawdzonych narzędzi, które pomagają budować skuteczne zespoły (Potrzeba). Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem sprawia mi ogromną przyjemność kiedy wiem, że jest to wartościowe, poprawia jakość pracy, podnosi zadowolenie członków zespołu i tym samym zmienia świat na lepszy (Korzyści spójne z Moją Misją + Transparentność). Jeżeli nie napiszę tego artykułu, to potencjalny czytelnik naturalnie go nie przeczyta i tym samym moja wiedza zdobyta na przestrzeni parunastu lat i unikalne doświadczenia posłużą wyłącznie mnie (Konsekwencje Niewykonania).
Artykuł o Definicji Motywacji (Co) piszę osobiście (Kto) przy użyciu narzędzia WordPress (Jak), formuły Definicji (Podejście Kreatywne) i publikuję maksymalnie do 05.10.2020 (Do kiedy).

Pytania?

W razie wątpliwości skontaktuj się ze mną TUTAJ. Zawsze odpowiadam.
Chcesz być na bieżąco z nowymi artykułami i pozostać ze mną w kontakcie? ZAPISZ SIĘ NA LISTĘ MAILOWĄ.